fredag den 15. marts 2013

"Ja, jeg er ledig – og hva’ så?" – Om ledighed som tabu


I sidste indlæg stillede jeg spørgsmålstegn ved, hvad det er, der får vores omgangskreds til at have så ondt af os, når vi er blevet ledige. Det åbenlyse svar er selvfølgelig, at det (næsten) aldrig er vores eget valg, når vi bliver ledige, og derfor har vores venner og bekendte ondt af os, når det sker. De fleste ønsker ikke at stå uden job, fordi det at have et job er så stor en del af det at fungere i samfundet på lige vilkår med alle andre. Og lad os lige holde fast i den tanke lidt endnu …
For når man er ledig, så er man ikke ligesom alle andre. Selv om vi efterhånden er mange, så tilhører vi stadig en minoritetsgruppe i samfundet. Ledige er ikke dem, der er flest af. Hvis man skal gå langt ud (og det gør man jo gerne), kan man beskrive forholdet mellem de ledige og resten af samfundet med et samfundsvidenskabeligt begreb fra 1970’ernes franske socialpolitik, nemlig begrebet ”social eksklusion” (dam, dam, daaaaaammm!! )



Når man er socialt ekskluderet, står man uden for de store grupperinger i samfundet på en række socialøkonomiske områder: vores indkomst er lavere end de flestes, hvilket holder os uden for en række af de ting, som mennesker med et arbejde og en normal indkomst har adgang til. For det andet, har vi ikke noget job, hvilket er det, der kræves for at blive en del af den enorme gruppe af mennesker med job. Vi stræber efter at blive inkluderet og blive accepteret som en del af den store gruppe, som et normalt fungerende individ, der bidrager til samfundet i stedet for at leve af sociale ydelser (hvilket jo heller ikke er de flestes ønskedrøm for resten af livet).
Ja, man føler sig nærmest som en del af en stigmatiseringsproces.  Som ledig står man udenfor døren og banker på i håb om, at nogen på den anden side lukker op. Imens må man tage sig til takke med at være en del af en minoritet, som forventes at opføre sig som ledige, det vil sige konstant stræbe efter at blive ”normal” (altså komme i job), og vi må helst ikke blive for glade for at være på den anden side, for så synes de ”normale”, det er mærkeligt. For hvordan kan man være glad uden at have et job? I vores samfund ses afvigelser fra normen ikke altid som en kvalitet, også selv om denne afvigelse ikke er selvvalgt. Og man kan stille spørgsmålstegn ved, om denne stigmatisering rent faktisk ikke har den modsatte effekt, og fastholder os i den afvigende adfærd, i ledighedsboblen, fordi stigmatiseringen indebærer en forventning om fortsat afvigelse. Hvis du er ledig, så har du af at opføre dig, sådan som det forventes af en ledig.

For mit eget vedkommende føles det som om, jeg bliver fastlåst i en form for identitetskrise (ja, det kalder jeg det!). Når man møder nye mennesker, er et af de første spørgsmål man får som regel: ”Hvad laver du så?” Og så svarer man: ”Jeg er studerende”, eller ”jeg er sygeplejerske”, eller ”jeg er butikselev i Føtex”. Vi identificerer os altid med vores job, netop fordi vores arbejde eller uddannelse er så stor en del af vores hverdag. Når man er ledig, bliver man tildelt en identitet, som man ikke selv har valgt, og svaret bliver da: ”Jeg er ledig” (med alle de negative forbindelser og stigmatisering, der findes i det ene, lillebitte ord).
Jeg befinder mig i en identitetskrise mellem det at være studerende og være en del af arbejdsmarkedet – og den identitet, der befinder sig i dette tomrum, hedder ”ledig”. Den føles som en tung lænke om mit ben, et klistermærke, der sidder uløseligt fast i panden på mig. Jeg må nu, modvilligt, påtage mig en identitet, der er så negativt ladet, at den nærmest er ubærlig.

Men hvorfor er det sådan et tabu at være ledig, hvorfor er det så negativt? Man skulle jo synes, at jo flere ledige, jo mindre tabu. Men er det tilfældet? Ledigheden føles som en epidemi, der spreder sig med lynets hast, og bliver man ramt af den, er det svært at se lyset forude. Og hvorfor er det så sådan? Svaret er måske ligetil: Negativiteten er omnipresent i ledigheden. Og hvorfor skulle den også være andet?
At være ledig bygger på at stræbe efter noget andet, noget bedre – og de fleste gange bliver man afvist, når man forsøger at række hånden ud. Og selv om man prøver at affinde sig med situationen, er det svært netop at gøre det, fordi størstedelen af ens omgangskreds ikke har affundet sig.

Og det er svært at holde sig positiv, når den identitet, man har fået trukket ned over hovedet, har en negativ ladning i samfundet. Men det er ikke kun vores opfattelse af det at være ledig, der gør ledig-identiteten negativ og ubærlig. Det er også alle de psykologiske processer, man bliver tvunget til at gennemgå, når man bliver ledig: Er jeg god nok? Hvorfor vil ingen have mig? Hvad kan jeg overhovedet? Får jeg nogensinde et job? Hvorfor får alle mine venner et job, men jeg gør ikke? Hvad skal jeg gøre for at blive mere attraktiv for jobmarkedet? Alle sammen spørgsmål der for de fleste af os nok synes en smule angstprovokerende.
Næste blog-indlæg kommer derfor til at handle om den "selvforskyldte" negativitet, om de tvivlsspørgsmål man uundgåeligt ramler ind i, når man er ledig. Hvordan kommer vi ud af den negative tankegang, og kan vi overhovedet det, mens vi er ledige?

Jeg håber, jeg har vakt nogle tanker, både blandt de ledige og svedige og blandt de ”normale” med et job. I er selvfølgelig altid velkomne til at kommentere, hvis I er enige eller uenige, lad os få startet en debat om og sat fokus på, hvordan det er at være ledig i Danmark anno 2013!

Som ekstra linker jeg til en artikel, som en facebook-veninde uploadede tidligere i dag. En interessant artikel omkring en stigmatisering af nyuddannede og om, hvordan man kan blive kasseret, selv om man har gjort alt det, der forventes af en ledig. Og den beskriver desuden problemerne med den famøse løntilskudsordning.


God weekend til alle! J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar