fredag den 26. april 2013

Ledighed som tabu?

Først skal der lyde en undskyldning: Jeg har ikke været så aktiv på bloggen, da jeg lige nu er under selvvalgt uddannelse, det samme, som Maria fra sidste blogindlæg, blev snydt for. Derfor tæller jeg faktisk heller ikke længere med i ledighedsstatistikkerne, et interessant faktum som stiller spørgsmålstegn ved, hvor mange ledige der så rent faktisk findes i landet, når ledige under selvvalgt uddannelse og aktivering ikke tæller med i opgørelserne – vi er flere, end man lige tror.

Og det leder mig videre til en af de ting, som jeg talte med de både flinke og meget kompetente værter på Danmark Direkte om. De havde haft det umådeligt svært med at finde deltagere til programmet, som ville stå frem og stå ved deres ledighed. De, der endelig sagde ja til at medvirke i programmet, ville gerne være anonyme. Det var jeg faktisk ret overrasket over, selv om jeg fra egen erfaring ved, hvor modbydeligt og flovt det kan føles at skulle stå ved, at man er ledig.
Det ændre dog ikke det faktum, at jeg synes, det er enormt ærgerligt, at der alligevel findes så mange mennesker derude, der ikke vil stå ved deres ledighed. For det brude jo ikke være noget, man skal være flov over, og da slet ikke som arbejdsmarkedet ser ud i dag. På den anden side kan det også være nærmest ubærligt at skulle ”smykke” sig med en identitet, som man ikke selv har valgt – at være ledig er jo noget, de færreste har lyst til.

Det ærgerlige ved hele situationen er, at der ikke bliver gjort noget ved stigmatiseringen og omverdenens opfattelse af ledige, hvis vi ikke står ved, at vi er det, hvis vi selv er flove over at være det. Efterfølgende har jeg talt med flere, som under deres ledighed har oplevet et pludseligt skifte i den måde, omverdenen behandlede dem på. Der blev pludselig talt ned til dem, bare fordi de var ledige. Og det er da tankevækkende!
Jeg er heller ikke selv uden skyld. Jeg ved, at jeg selv har haft tendens til at se ned på arbejdsløse og tænke den samme gamle tanke om, at der er arbejde til dem, der vil ha’ det. Hvor hyklerisk jeg end må virke nu (for det er ærgerligt – men tankevækkende – at jeg først skulle blive ledig, før jeg kunne se, hvordan tingene hænger sammen), har jeg måtte sande, at det absolut ikke er tilfældet. Personligt vil jeg ikke stille mig tilfreds med at arbejde på Mac Donalds eller skovle sne for den sags skyld.

Og så kan man kalde mig en ”nasser på systemet”, fordi jeg ikke vil arbejde for enhver pris. Der skal ikke forekomme nogen misforståelse her: Jeg er da ovenud taknemmelig for, at jeg lever i et land, hvor der findes et system, der holder hånden under mig, hvis jeg kommer i ulykke. Det er bare ærgerligt, at nogle ”normale” mennesker med arbejde får mig til at føle som om, at jeg skylder dette system noget. De betaler jo for, at jeg kan få penge, selv om jeg ikke arbejder.
Hvad, de fleste ”normale” mennesker ofte glemmer, er, at jeg til hver en tid gerne vil bytte med dem. Så fantastisk er det skam heller ikke at være på dagpenge. Det er såmænd ikke fordi, jeg er kræsen, men jeg er dog af den overbevisning, at det ikke kan være rigtigt, at man kan gå 20 år i skole, og så findes der ikke noget ordentligt og relevant job til en, når man kommer ud (hvilket også får mig til at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor endnu flere unge skal presses ind i uddannelsessystemet, når der ikke er job på den anden side. Der skal jo altså også være nogen, der skal stå og grave med en skovl, man skal huske på, at det ikke er alle, der egner sig til at læse i en bog. Men det er en helt anden diskussion, som jeg tydeligvis har en meget udtrykt mening om, men som ikke skal diskuteres yderligere i dette forum).

Hvis jeg kunne få ét ønske opfyldt, så skulle det være, at der kom noget mere fokus på personerne bag ledigheden i den offentlige debat. Og ikke i form af de efterhånden klassiske: ”Søren kan ikke få noget job, så nu har han lavet et cv på youtube”, eller hvad overskriften i God Aften Danmark ellers kunne lyde. Nej, det, jeg gerne vil ha’, er, at vi flytter fokus over på, hvordan vi som ledige hver især har det med at være ledige, og hvordan vi kan opnå samme status og selvsikkerhed som andre ”normale” mennesker med job. Netop fordi vi står uden anden identitet end ledigheden, har vi især brug for, at andre accepterer os, som vi er – og ikke taler ned til os i en negativt ladet tone. Hvad, vi nogle gange glemmer, er, at der er et menneske bag ledigheden, og ikke en stereotype, som der ellers er tendens til at tro.
Jeg er ofte blevet spurgt, om der slet ikke er noget positivt ved at være ledig. Og jo da, selvfølgelig er der det. Personligt er jeg ikke typen, der skammer mig over at være ledig, problemet er bare, at jeg ofte oplever, at samfundet omkring mig synes, at jeg skal skamme mig. Og derfor kan jeg sagtens forstå, at der er mange ledige, som skammer sig og synes, det er enormt flovt at stå ved deres ledighed. Men sådan skal det altså ikke være!

Desuden kan det være enormt svært at skulle se noget positivt i en situation, som man er blevet tvunget ind i, og som differentierer en fra resten af samfundet. At være ledig sætter grænser for dig, som du ikke selv har valgt at sætte – og det kan være enormt frustrerende!
Som jeg også fortalte om i radioen, så påvirker min ledighed alle andre aspekter i mit liv. Hvad man kan foretage sig med hensyn til huskøb, billån, rejser, ja sågar det at få børn afhænger jo af at ha’ råd. Og at ha’ råd til noget afhænger af din indkomst, som igen afhænger af dit job – som man som ledig ikke har. En ledigs indkomst (og da slet ikke en nyuddannet ledig) efterlader ikke mange guldmønter til sparregrisen – faktisk er min sparregris gået på en drastisk kur, som umuligt kan være sundt for den i længere tid.

Næh, at se det positive i ledigheden kræver en vis psykisk styrke. Hvis jeg skal pege på noget positivt, som jeg helt sikkert får gavn af på længere sigt, så er det, at jeg har lært en hel del om mig selv. Jeg har lært mig selv at kende uden for en identitet, som er defineret af mit job eller studie. At være ledig giver dig lov til at revurdere dig selv, at tænke over, hvem du er – og det kan være enormt svært, når man både på a-kassen og jobcentret føler sig som det næste tilfældige nummer i rækken.
I min hverdag og overfor mig selv definerer jeg mig ikke som ledig. Jeg føler ikke, den identitet passer på mig (og alligevel summer den konstant rundt i baggrunden). Og sådan tror jeg, der er rigtig mange, der har det. Derfor er det også næsten hjerteskærende, når man til sociale sammenkomster bliver tvunget til at omtale sig selv som ledig – eller næsten værre endnu arbejdsløs (UH, hvor jeg krummer tær ved det ord!). Og grunden til, vi har det sådan med de ord, er, fordi de er så negativt ladede.

Det skal ikke være en skam at være ledig. Fokus fra politikerne og jobcentret lægger konstant på at få de ledige i arbejde så hurtigt som muligt. Og den mængde stres overføres så på de enkelte ledige, der får indtrykket af, at de skal skynde sig i job så hurtigt som muligt, næsten lige meget hvad jobbet indebærer. Hvad med at tage sig tid til, hvordan de ledige faktisk har det med at være ledige? Men jeg ved, det er utopi at forestille sig, at der kunne blive tid og penge nok til at tage sig ordentligt af den enkelte og lave individuelle forløb, der kan booste vedkommendes selvtillid, så presset og stressen omkring ansøgninger, jobsamtaler og formularbureaukrati ikke føles så enormt. Så man får taget fat på de ledige, der rent faktisk har det rigtig skidt med at være ledige.
For ledighed bør ikke være tabu! Vi er mange, så der er ingen grund til at være flove over det. Jeg forsøger ikke at gøre ledighed til det nye sort, sådan skal det heller ikke være. Men når vi nu engang er så mange i samme båd, burde vi så ikke sætte fokus på at gøre sejlturen så behagelig som muligt og sørge for, at der ikke er huller i bunden af båden? Vi skulle jo nødig drukne i vores ledighed.

God weekend til alle!
/Helle Hunskjær Madsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar